Meent.herinrichting.2015

De nieuwe Meent deugt niet!

De nieuwe Meent in het Rotterdamse stadscentrum deugt niet. Er zijn ontwerpfouten gemaakt, concludeerden de raadsleden op 9 juni te gast bij het debat “Gezond Verkeer in Rotterdam“. Fietsers en voetgangers komen er in de knel. Volgens de politici is het te laat om nog in te grijpen. Danielle Knieriem van het CDA opperde zelfs: “Ik zou aan fietsers willen adviseren: kies een andere route dan de Meent“.

Verkiezingsdebat
In maart vorig jaar organiseerde de Fietsersbond en de Vereniging voor reizigers in het openbaar vervoer ROVER een verkiezingsdebat. Gemeentedaads-kandidaten waren toen unaniem in hun kritiek op herinrichting van de Meent. Fietsers komen er vooral in de knel en de oversteekstroken voor voetgangers creëren een schijnveiligheid. Voetgangers denken hier veilig te kunnen oversteken maar dat is niet zo. De Fietsersbond stapte zelfs uit het planoverleg over de Meent, zo ontevreden was de bond over het gemeentelijk ontwerp. “Er werd door de ambtenaren niet geluisterd”, stelt de Fietsersbond. Ook bij de uitvoering van de tweede fase (tussen Dudok en de Coolsingel) van de Meent gaat het mis volgens voorzitter Jan Laverman van de Fietsersbond: “In het ontwerp van de Meent is geen enkele rekening gehouden met de enorme toename van het aantal fietsers. Het ontbreekt zowel aan vrijliggende fietspaden, als een grotere opstelruimte voor fietsers bij de verkeerslichten.

De Meent op zaterdag:


Laverman kreeg 9 juni veel bijval uit de zaal maar ook van de acht aanwezige politici. Een bewoonster die betrokken was bij de inspraak over de Meent stelde “Alle adviezen van de Fietsersbond en de bewoners heeft de gemeente naast zich neergelegd. En dat terwijl de gemeente zegt dat er meer ruimte voor fietsers moet komen.

Toezeggingen
Tijdens de bijeenkomst op 9 juni werd er ook teruggeblikt op de toezeggingen tijdens het verkiezingsdebat van vorig jaar. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer zouden meer prioriteit krijgen in Rotterdam. Er kwam tot nu toe weinig van terecht. De ‘groene golven’ voor trams, meer ruimte voor fietsers en meer fietsbeugels zijn nog niet gerealiseerd. Tram.2015Jeroen van de Lee van de Partij voor de Dieren waarschuwde vorig jaar voor het overschrijding van de Europese normen voor de luchtkwaliteit. “Dat is nu inderdaad ook gebeurd… er is veel meer nodig dan plannen die tot nu gepresenteerd zijn“, aldus de PvDD fractievoorzitter. Samuel Schampers van D66 benadrukte dat het maken van een nieuw verkeerscirculatieplan een tijdrovende klus is. “Het college van Burgemeester en Wethouders zit nu ruim 1 jaar“. Arno Bonte van GroenLinks was initiatiefnemer van de motie “Groen voor fietsers en OV”. “Ik vind dat de verkeerslichten niet alleen in het centrum optimaal moeten worden afgesteld, maar ook bijvoorbeeld in IJsselmonde…“, maar Bonte vond ook dat “de rechtse coalitie in het college veel goede dingen in gang heeft gezet. Daarvoor moet ik hen wel een compliment maken.” Van SP-er Ton Weerdmeester mogen de fietsers op kruispunten tegelijkertijd groen krijgen. “In een aantal gemeenten gebeurt dat al“. Iemand uit de zaal vroeg: “meer groen voor fietsers betekent dat dan ook daadwerkelijk dat er meer rood voor auto zou moeten komen“. Behalve Jan Willem Verheij van de VVD en Barabara Kathman van de PvdA was iedereen het hier mee eens.

Scholieren op de fiets
Ouders die hun kinderen naar school brengen komen vaak in de knel in Rotterdam. Ook op de pas heringerichte Nieuwstraat (nabij de Markthal) waar twee scholen zijn gevestigd is het niet veilig. “Fietsstroken met onderbroken strepen zijn overbodig als het rustig is en hebben geen status als het druk is“, aldus debatleider Garard Lappee. Arno Bonte: “Binnen twee jaar moeten alle omgevingen van scholen zodanig verbeterd zijn dat fietsers en voetgangers vrije doorgang hebben. Een stopverbod van auto’s kan hier bij helpen.”  Scholierenopdefiets.1

Ambitie
Hoe nu verder? Vier politici van CDA, ChristenUnie/SGP, GroenLinks en D66 gaven aan het eind van het debat aan dat het vooral om ambitie gaat. Geld en middelen zijn vaak het probleem niet. Veel oplossingen zijn even duur, maar wel beter voor gezonder verkeer. De vier gaven aan dat het vooral bij ‘wil’ en ambitie ontbreekt bij de ambtenaren. “Het is de taak van de wethouder om hier verandering in te brengen“, aldus raadslid Schampers (D66). Partij voor de Dieren, PvdA, VVD en de SP stelden dat vooral kennis en geld belangrijk zijn. “Die 30 tot 60 miljoen euro die men aan de verbetering van de Coolsingel wil uitgeven, kan beter worden besteed aan allerlei kleine verbeteringen op en rond de fietspaden“, stelde Jan Willem Verheij van de VVD voor.

Het debat werd georganiseerd door:
ROVER, de Fietsersbond en mede mogelijk gemaakt door het Rotterdams Milieucentrum